Danae - Tycjan
Reprodukcja obrazu:
"Danae"
Autor: Tycjan
Opis oryginału:
obraz namalowany w 1553 roku
wymiary oryginału: 129,8 × 181,2 cm
medium oryginału: olej na płótnie
Reprodukcja obrazu "Danae" - Tycjan
Danae – obraz renesansowego malarza weneckiego Tycjana, powstały w latach 1545–1546. Przechowywany jest w Museo di Capodimonte w Neapolu.
Obraz powstał w Rzymie, dokładnie w watykańskim Belvedere, na zlecenie bratanka papieża Pawła III, kardynała Alessandra Farnesego lub jego bratanka Oktawiusza[1]. Gdy dzieło znajdowało się jeszcze w pracowni Tycjana, mistrza odwiedzili Giorgio Vasari i Michał Anioł. Widzieli oni płótno i po wyjściu z domu Tycjana według Vasariego Michał Anioł miał stwierdzić, iż:
" ...koloryt i styl Tycjana bardzo mu się podobają, szkoda tylko, że w Wenecji od początku nie uczono rysować i że tamtejsi malarze nie posiadają, wprost nie stosują lepszych wzorów. Gdyby temu człowiekowi sztuka i rysunek stały do pomocy na równi z naturą, przede wszystkim przy malowaniu scen z życia, nie mogły powstać nic znakomitszego, bo umysł jego jest świetny a jego styl przyjemny i żywy".
Historia Danae i Zeusa odwiedzającego ją pod postacią złotego deszczu była częstym motywem na obrazach mistrzów renesansowych. Mit ten został opisany m.in. przez Owidiusza w Metamorfozach, które były inspiracją przedstawień również wielu innych starożytnych podań przez artystów, np. historii miłości Apolla do Dafne czy też nimfy Echo do Narcyza. Według relacji, ojciec Danae, Akizjos, po usłyszeniu od wyroczni delfickiej przepowiedni, jakoby do jego śmierci miał przyczynić się czynnie jego wnuk, zamknął córkę w wieży zamku, by w ten sposób uchronić się przed przeznaczeniem. Fortel Akizjosa nie zdał się na nic – Zeus dostał się do wieży pod postacią złotego deszczu i w ten sposób posiadł Danae.
Obraz przedstawia nagą Danae w chwili zbliżania się do niej boga Zeusa w postaci deszczu. Według badań radiograficznych i analizy poprawek, jakich dokonał Tycjan, stwierdzono, iż pierwotnie akt miał przedstawiać kochankę kardynała, kurtyzanę Angelę, lecz ze względu na skandaliczność tematu, malarz dodał złoty deszcz, nawiązując tym samym do mitu. Sposób przedstawienia Danae przypomina wcześniejsze akty autorstwa Giorgiona (Wenera, Wenus z Urbino), a także Ariadnę z Bachanalii Tycjana. Temat i ujęcie były jednak nowością. Już radość z oddania się bóstwu była czymś nowym w malarstwie. Jej spojrzenie wyraża błogą chwilę oczekiwania na zespolenie z bogiem. Dzięki odpowiednim ukierunkowaniu wzroku dziewczyny i ułożeniu ciała Tycjan wyraził w jednoznaczny sposób zachwyt i marzycielskie oddanie się Zeusowi, co stanowiło kulminację zmysłowych doznań Danae. Dodatkowo nowa była kolorystyczna kompozycja, czyli zestawienie białoróżowego ciała z bielą łoża, czerwienią kotary i ciemną chmurą znajdującą się nad głową dziewczyny. Lśniąca karnacja Danae odbija się od fioletowo-brązowego, cienistego tła.
Tycjan powtarzał ten sam temat kilkakrotnie. W Muzeum Prado znajduje się inna wersja o podobnej kompozycji, z tą różnicą, iż miejsce kupidyna zajęła starucha, która z chciwością łowi złoty deszcz. Zastąpienie słodkiego Amora brzydka kobietą miało ukazać różnicę pomiędzy poezją a prawdą życia oraz miało stworzyć malarski efekt kontrastowości, czyli zestawienia brzydoty i starości z młodością i pięknem ciała.
Trzecią wersję obrazu można oglądać w Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu, a kolejną w Ermitażu. Wersje te różnią się detalami – na obrazie z Prado znajduje się pies, którego brak na obrazie z Petersburga, z kolei w wersji z Petersburga starucha chwyta złoto w szatę, a w wersji z Wiednia trzyma w rękach złotą tacę.
źr. wikipedia
OPIS REPRODUKCJI:
Obraz gotowy do powieszenia.
Wykonywany jest w Polsce na indywidualne zamówienie klienta.
Znak wodny, widoczny na podglądzie obrazu nie będzie widoczny na reprodukcji.
Obraz odporny na promienie UV oraz wilgoć.
Technika druku reprodukcji: druk cyfrowy.
Rozmiar reprodukcji: wybierany w formularzu.
oprawa : blejtram około 2cm grubości, zabezpiecza przed odciskaniem wewnętrznej strony oprawy na płótnie. Wykonany z wysokiej klasy drewna sosnowego suszonego próżniowo co daje gwarancję sprężystości i trwałości.
Krawędzie boczne obrazu są zadrukowane i oprawione na blejtram (drewniana rama wewnętrzna – krosno). Używana przez malarzy do naciągania tradycyjnego płótna), dzięki czemu obraz jest gotowy do powieszenia bez użycia dodatkowych ram. Można także oprawić obraz w ramę, aby dodatkowo podkreślić jego walory.
materiał : płótno (canvas) 360/ m²
Krawędzie boczne obrazu są zadrukowane i oprawione na blejtram (drewniana rama wewnętrzna – krosno. Używana przez malarzy do naciągania tradycyjnego płótna), dzięki czemu obraz jest gotowy do powieszenia bez użycia dodatkowych ram. Można także oprawić obraz w ramę, aby dodatkowo podkreślić jego walory.
Sposób pakowania: karton firmowy, koperta lub folia
Czas wysyłki: od 3 do 7 dni roboczych od wpłaty lub wybrania opcji za pobraniem
Obraz może być oprawiony w ramę zewnętrzną (wzór ramy do wyboru przy zamawianiu). Wzór dostępnych ram na zdjęciu poniżej.
Uwaga!
Rozmiar reprodukcji obrazu jest propozycją, która proporcjami może nieco się różnić od oryginału. Za ważniejszy przyjmujemy dłuższy bok obrazu. Oprawiony obraz mierzy się wewnętrzną stroną ramy. Zewnętrzne wymiary zależne są od rodzaju listwy.
Zdjęcia mają charakter poglądowy. W rzeczywistości walory obrazu mogą się nieznacznie różnić. Spowodowane jest to różnym wyświetlaniem kolorów przez monitory (ze względu na ich właściwości).
Rozmiar dłuższego boku, krótszy wg proporcji